︎︎︎LEA MINA ROSSATTI
is an artist, art mediator she works in the field of sound installation. her topics revolve around unseen (power) structures, interpersonal communication, particularly in relation to dealing with social crises and interaction.
CONTACT
mail@leaminarossatti.de
MORE
instagram / sound/music / (website in the making)

exhibition view
ich möchte schreien (I’d like to scream)2023
sound installation, 400kg lime stone, expansive cement, microphones
Ein Kalkstein (400 kg) wird mit Hilfe von aufquellendem Sprengstoff, einer
zementähnlichen Substanz, zum Zerbrechen gebracht. Der Sprengstoff wird in gebohrte Löcher im Stein gefüllt. Durch den Kontakt mit Sauerstoff und Wasser dehnt sich die Substanz während der Reaktionszeit über einen Zeitraum von ca. 8-12 Stunden kontinuierlich im Stein aus. Der Stein zerbricht nicht schlagartig, sondern allmählich durch die Bildung einzelner Risse, die sich zusammenschließen und den Stein spalten, sobald er dem Druck nicht mehr standhalten kann.
Der präparierte Stein liegt auf dem Boden. Die Geräusche, die während des Zerbrechens im Stein entstehen, werden von Mikrofonen aufgenommen, die in einzelne unbefüllte Löcher im Stein hineinhängen. Über Kopfhörer mit Geräuschunterdrückung können die Zuschauer das Zerbrechen des Steins in Echtzeit mitverfolgen, bereits bevor er zerbricht.
A limestone (400 kg) is made to shatter using swelling explosives, a substance similar to cement. The explosive is filled into pre-drilled holes in the stone. It expands continuously in the stone over a period of approx. 12 hours due to contact with oxygen and water during the reaction time. The stone does not break abruptly, but gradually, through the formation of individual cracks, which ultimately join together and split the stone as soon as it can no longer withstand the pressure.
The stone, which has been prepared with the substance, lies on the floor. The sounds produced in the stone during the breaking process are picked up by highly sensitive microphones hanging into empty holes the stone. Viewers can listen to the breaking stone in real time via noise-canceling headphones, before they can see that it breaks.














exhibition view: Johannes Ocker
time you enjoy wasting
2024
sound installation, siren with overdimensional hand crank, LED panel
group exhibition Continuity of Government, Kulturbunker Stuttgart
watch here and here





exhibition view: Simon Mensger
open studio at artist residency, Künstlerstadt Kalbemarch 2025


mood loop
2025
1 hour sound improvisation performance
artist residency, Künstlerstadt Kalbe (DE)
listen here




performance view: Jan Hottmann
mood loop2025
1 hour sound improvisation performance
sound devices, 10 headphones, AUX-cables (sizes variable), embroidered fabric (4x6 meters)
State Academy of Fine Arts Stuttgart
listen here
mood loop ist eine Performance und partizipative Installation. Sie thematisiert in sich künstlerische Arbeitsweisen der Improvisation und die Relevanz des Prozesses (in zwischenmenschlicher Interaktion). Eine live improvisiertes Soundperformance findet auf einem mit Satzfragmeten besticktem Stoffobjekt, welches als Sitzfläche dient, statt. So entsteht zeitweise im öffentlichen Raum ein Schauplatz der Performance. Die Soundperformance basiert musikalischer Improvisation. Sie experimentiert mit Vermischungen, Verbindungen und Überlagerungen– Glitches zwischen Gesprochenem, Gesang, Summen, Flüstern (…) bilden nach und nach einen Soundteppich, der sich auf- und abbaut.
mood loop is a performance and participatory installation. It thematizes artistic working methods of improvisation and the relevance of the process (in human interaction). The work consists of two parts: a live performed soundpiece and a fabric object embroidered with fragmentary sentences, that serves becomes the temporary setting for the performance to take place at. The soundperformance is based on musical improvisation.

Über Kopfhörer mit verschiedenen Kabellängen auf dem Stoffobjekt sitzend, stehend oder liegend können Zuhörende die Soundperformance hören. Der Sound ist ausschließlich über die Kopfhörer wahrnehmbar wahrnehmbar - direkt neben der Performerin ist nahezu nichts zu hören.
Listeners can sit, stand or lie on the fabric object using headphones with different cable lengths to listen to the live performance, that is only heard through the headphones - standing right beside the performer one could nearly hear nothing.





we gon’ see the future first
2024
video performance/ tryout
watch here
Kamera/ Editing: Sabrina Schray
Sound: Lea Rossatti, Yun Park, Ivan Syrov
Performers: Desiree Lune, Fatih Cimdiken, Ivan Syrov, Lea Rossatti,
Mara Donata Ott, Mara Engelsberger, Stella Ruszkowski, Una Herbst, Yun Park
Text: Stella Ruszkowski
Das Zelebrieren des kollektiven, spielerischen Handelns ist deshalb so wichtig, weil es uns gegen die Lähmung mobilisiert - in einer Gegenwart, in der das Handeln von Schwere und Fragwürdigkeit geprägt ist. Spielerisches Handeln kann sowohl eine Überlebensstrategie als auch kollaborative Weltgestaltung sein und setzt damit die Gestaltung möglicher Zukünfte und deren mediale Repräsentation in der Gegenwart in Gang. Die Arbeit ist eine kollektiv entwickelte Performance unter dem Arbeitstitel We gon' see the future first mit choreografischer Unterstützung von Sabrina Schray.
The celebration of collective, playful action is so important because it mobilizes us against paralysis - in a present in which actions are marked by heaviness and questionability. Playful action can be both a survival strategy and collaborative world building and thus sets in motion the shaping of possible futures and their medial representation in the present. The work is a collectively developed performance under the working title We gon‘ see the future first with choreographic support from Sabrina Schray.









exhibition view: Johannes Ocker
Viscinity of Obscenity 2023
sound-/ videoinstallation
State Academy of Fine Arts Stuttgart
watch here
Konstruktion: Benedikt Waldmann, Clarissa Kassai, Maria Fischinger, Leonie Klöpfer, Hendrik Jaich, Lucia Assunta Vitale
Video: Maria Fischinger, Clarissa Kassai, Leonie Klöpfer
Sound: Lea Rossatti
ausgezeichnet mit dem Akademiepreis 2023
Die Installation nimmt die intime Begegnung von Fremden auf einer Zugfahrt zum Anlass, die Spannung zwischen digitaler und physischer Nähe zu reflektieren, die fließenden Grenzen zwischen öffentlich und privat zu untersuchen und das Publikum mit seinem eigenen sexualisierten Blick zu konfrontieren.
The installation takes the intimate encounter of strangers on a train journey as an opportunity to reflect on the tension between digital and physical proximity, to examine the floating boundaries between public and private and to confront the audience with their own sexualized gaze.


Sechs Stimmen, eine Fallstudie (six voices, a case study)
2021
four channel sound installation, 23’05’’
group exhibition Eat Your Words, KV Neuhausen (DE)
listen here
voices: Patrick Suhm, Ildikó Fillies, Jonathan Springer, Elias Meder, Lea Brückner, Lea Mina Rossatti
Die Klanginstallation testet Grenzen aus, lässt Meinungen aufeinandertreffen, versucht, zu balancieren Zwischen Hass, Liebe, Wahrheit, Sorge, Lüge: sechs Stimmen. Die Figuren verkörpern jeweil eine individuelle Sichtweise auf die Welt und aktuelle Entwicklungen. Sie werden in Beziehung zueinander gesetzt.
The sound installation tests boundaries, allows opinions to clash and attempts to balance between hate, love, truth, worry and lies: six voices. The figures each embody an individual view of the world and current developments. They are placed in relation to each other.






The Membrane Of Surface
2019
SD-Video 3’35’’
watch here
Die Videoarbeit verbindet Strukturen der Natur und des menschlichen Körpers auf verschiedenen Ebenen: Heranzoomen auf Rhythmus, Material, Organismen, Wahrnehmung.
The video work connects structures of nature and the human body on different levels: zooming in on rhythm, material, organisms, perception.
CV // LEA MINA ROSSATTI
lives and works in Stuttgart (DE)
EDUCATION
2023-2025
Master of Arts
State Academy of Art and Design Stuttgart
Prof. Birgit Brenner, Prof. Katrin Ströbel, LBA Flaka Haliti, Prof. Anike Joyce Sadiq
State Academy of Art and Design Stuttgart
Prof. Birgit Brenner, Prof. Katrin Ströbel, LBA Flaka Haliti, Prof. Anike Joyce Sadiq
01-07/2021
Universitá Ca’ Foscari Venezia (IT)
Environmental Humanities, Linguistics and Compartative Cultures
Environmental Humanities, Linguistics and Compartative Cultures
2018-2023
Bachelor of Arts
State Academy of Art and Design Stuttgart
Prof. Birgit Brenner, !Mediengruppe Bitnik, Prof. Andreas Opiolka and AM Cindy Cordt
State Academy of Art and Design Stuttgart
Prof. Birgit Brenner, !Mediengruppe Bitnik, Prof. Andreas Opiolka and AM Cindy Cordt
STIPENDS/ AWARDS
05-11/2025
Shift Stipend, Kulturamt Stuttgart (DE)
02-03/2025
artist in residency, Künstlerstadt Kalbe (DE)
2023
Academy Award (best artwork), State Academy of Art and Design Stuttgart (DE)
PERFORMANCES/ CONCERTS (selected)
2025
2024
2024
2024
2023
2023
2023
2022
mood loop, live sound improvisation, Künstlerstadt Kalbe (DE)
mood loop, 2 day live sound improvisatio sessions
State Academy of Art and Design Stuttgart (DE)
live improvisation, experimental sound duo tarot
Festival im Merkelpark, Villa Merkel Esslingen (DE)
live improvisation, experimental sound duo tarot
Tanzwiese Festival (DE)
We gon’ see the future first, group performance
Mozartstraße Stuttgart (DE)
live improvisation, experimental sound duo tarot
Dingenskirchen’s Minifestival, Contain’t Stuttgart (DE)
live performance, electronic musical trio roue libre
Kulturzentrum, Dieselstraße Esslingen (DE)
live performance, electronic musical duo roue libre
White Noise Club Stuttgart (DE)
mood loop, 2 day live sound improvisatio sessions
State Academy of Art and Design Stuttgart (DE)
live improvisation, experimental sound duo tarot
Festival im Merkelpark, Villa Merkel Esslingen (DE)
live improvisation, experimental sound duo tarot
Tanzwiese Festival (DE)
We gon’ see the future first, group performance
Mozartstraße Stuttgart (DE)
live improvisation, experimental sound duo tarot
Dingenskirchen’s Minifestival, Contain’t Stuttgart (DE)
live performance, electronic musical trio roue libre
Kulturzentrum, Dieselstraße Esslingen (DE)
live performance, electronic musical duo roue libre
White Noise Club Stuttgart (DE)
EXHIBITIONS
2025
Morgen ist unendlich unbestimmt (tomorrow is endlessly indefinite), Künstlerstadt Kalbe (DE)
2024
Annual Exhibition, State Academy of Art and Design Stuttgart (DE)
01/2024
Continuity of Government, Kulturbunker Stuttgart (DE)
2023
Gleis Mediale, Infoscreens, Underground Station Stuttgart (DE)
2022
Gleis Mediale, Infoscreens, Underground Station Stuttgart (DE)
2023
Annual Exhibition, State Academy of Art and Design Stuttgart (DE)
2022
Annual Exhibition, State Academy of Art and Design Stuttgart (DE)
10-12/2021
EAT YOUR WORDS, Kunstverein Neuhausen (DE)
07/2020
Ending Oddly, TAUT, Kunstverein Stuttgart (DE)
07/2020
Zeit die drauf geht (time goes by), Bergstaffel, Obertürkheim (DE)
07-10/2020
Odds Without Ends, group show, Ebay-Kleinanzeigen
07/2019
Annual Exhibition, State Academy of Art and Design Stuttgart (DE)